Arduino – 16×2 LCD Ekran Kullanımı

Bu yazımızda Arduino ile 16×2 LCD ekran kullanacağız. 16×2 LCD ekran Arduino projelerinde oldukça sık kullanılmaktadır. “16×2” olarak belirtilmesinin sebebi 16 sütun ve 2 satırdan oluşmasıdır. Arduino’nun içinde bulunan <LiquidCrystal.h> kütüphanesi ile oldukça rahat bir şekilde kullanılabimektedir. LCD ekran genellikle bir modül üzerinde gelmektedir. Modülün 16 bacağı vardır ve pin diyagramı ve açıklamaları şu şekildedir:

 

  • VSS: Sistem toprağıdır.
  • VDD: LCD sürücünün lojik besleme pinidir.
  • VEE veya V0: Kontrast ayarı için kullanılır.
  • RS: Register seçim pinidir.
  • R/W: Yazma okuma seçim pinidir.
  • E: Enable pinidir.
  • D0-D7: Data bus hattıdır.
  • VDD veya A (Anot): LCD Backlight (Arka Aydınlatma) (+) pinidir.
  • VSS veya K (Katot): LCD Backlight (Arka Aydınlatma) (-) pinidir. Toprağa bağlanmalıdır.

MALZEME LİSTESİ

  • 1 x Arduino UNO
  • 1 x 16×2 LCD Ekran Modülü
  • 1 x 10k Potansiyometre
  • Jumper Kablo

Devre Şeması

NOT: Devre şeması bu sayfadan alınmıştır.

Potansiyometre hareket ettirilerek uygun kontrast ayarına getirilmelidir. Burada potansiyometre gerilim bölücü olarak davranmaktadır. Uygun direnç değerini bulduktan sonra potansiyometre yerine normal dirençler ile gerilim bölücü tasarlayıp kullanabilirsiniz. Eğer uygun kontrast ayarında olmazsa görüntü gelmeyecektir. Eğer Arduino üzerinde başka donanımlar da çalıştırıyorsanız arka aydınlatma için başka bir güç kaynağı kullanabilirsiniz. Aksi taktirde Arduino zarar görebilir. Devreyi kurduktan sonra kodlara bakabiliriz.

Arduino UNO Kodları

LCD ekran için hazırlamış olduğumuz kodda üst satıra “www.mcufreak.com” yazısını yazarken alt satıra da Arduino açıldığından beri geçen süreyi saniye cinsinden yazıyoruz. Aslında Arduino’nun içindeki örneği kullanarak hazırlamış olduğumuz bir kod.

Fonksiyonların açıklamaları şu şekildedir:

  • LiquidCrystal lcd: Burada “lcd” adında bir ekran tanımlıyoruz. Burada lcd yerine başka bir isim de kullanılabilir. Devamında kullanılacak kodlarda da bu isme göre fonksiyonları çağırmanız gerekmektedir. Parantez içinde de kod içerisinde verilen sıraya göre hangi bacağa ne bağlandığı belirtilmektedir.
  • lcd.begin(): Burada lcd ekranımızı başlatıyoruz. Parantez içerisine yazılan değerler (sütun,satır) bilgileridir. Bizim durumumuzda bu (16,2) olmaktadır.
  • lcd.print(): Yazma fonksiyonudur. Tırnak işaretleri arasına yazılan yazıyı direk ekrana basar. Parantez içerisine değişken yazılması durumunda değişkeni basar (float dahil).
  • lcd.setCursor(): Parantez içine yazılan değerlere göre -örneğin (x,y)- imleci x. sütun, y. satıra getirir.
  • lcd.clear(): Ekranı temizler.
  • lcd.home(): İmleci ilk duruma getirir.

Görüldüğü gibi 16×2 LCD Ekran kullanımı oldukça basit. Projelerinizde rahatlıkla kullanabilirsiniz. Sorunuz olursa yorumlarda belirtebilirsiniz. İyi Eğlenceler!!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.